Selectează o Pagină

Procesul de īnvăţare necesită un efort intelectual intens, mai ales atunci cānd se doreşte acumularea unui volum mare de informaţii īntr-un timp scurt, fapt īntālnit mai ales īn cazul studenţilor aflaţi īn sesiune. Evident, prima tendinţă va fi aceea de a consuma o cantitate mare de stimulente – precum cafea, ceai negru, băuturi energizante sau ciocolată – pentru a reduce durata somnului şi a avea astfel la dispoziţie o perioadă mai lungă pentru īnvăţat.

Acest mod de a proceda este lipsit de eficienţă din următoarele motive:

• Stimulentele nu hrănesc sistemul nervos, din contră īl “biciuiesc” pentru a da un randament mai mare. Pe lāngă efectele negative pe care substanţele respective le au asupra să­nă­tă­ţii, această “biciuire” amplifică sen­za­ţia de stres şi tensiune nervoasă, alte­rānd procesul de īnvăţare.

• Rezultatele pot apărea pānă la un anumit prag. Din­co­lo de acesta, sistemul nervos poate claca – este efectiv “stors” de ener­gie. Īn plus, procedānd īn felul aces­ta, riscaţi să mergeţi la examen īntr-o stare de in­ten­să oboseală şi sures­citare, diminu­ānd astfel performanţa de reactualizare a informaţiei.

Iată care este modul corect de a proceda:

• Īnainte cu cāteva zile, īncepeţi o cură intensivă cu remedii naturale care au efect tonic asupra sistemului nervos. Ideal ar fi să realizaţi sistematic o cură de minim şase luni, īnsă īn caz de urgenţă, chiar şi cāteva zile ajută (doar dacă admi­nistrarea se va face din trei īn trei ore, īn afara intervalului de somn). Remediile sunt: gingko biloba, ginseng, lăptişor de matcă, polen, busuioc, rozmarin, lemn dulce. Acestea hrănesc sistemul nervos, adu­cānd un aport de energie, mărind astfel randamentul.

• Nu reduceţi foarte mult perioada de somn. Studiile au arătat că īn timpul somnului se produce structurarea şi sistematizarea noilor informaţii acumulate. Astfel, dacă nu dormiţi suficient, riscaţi o insuficientă structurare, fapt care poate determina o reactualizare dificilă.

Dacă doriţi să dormiţi mai puţin pentru a avea timp de īnvăţat (această reducere īnsă nu trebuie să fie semnificativă), nu apelaţi la cafea. O puteţi īn­locui cu planta numită Guarana, ad­mi­nistrată sub formă de pulbere sublinguală. Vă va menţine treaz, fără a avea alte efecte secundare, cum sunt cele ale cafelei.

Pentru o īnvăţare eficientă īnsă, este nevoie ca şi sistemul nervos să primească o hrană corespunzătoare. Īn acest sens, recomandarea este să nu vă bazaţi numai pe remedii, neglijānd alimentaţia. Aceasta trebuie să fie suficient de consistentă īncāt să asigure un aport optim de nutrienţi, īnsă nu excedentară.

Īn cazul īn care cantitatea de hrană este excedentară sau alimentele sunt grele şi nesănătoase (carne, fast-food, maioneză etc.), atunci va apărea o stare de īngreunare şi somnolenţă, care nu este propice procesului de īnvăţare. Alimentele care hrănesc prin excelenţă sistemul nervos sunt fructele oleaginoase (alune, nuci caju, migdale, seminţe, arahide etc.).

Nucile sunt de departe fruntaşe. Funcţionarea intensivă a sistemului nervos determină consumul sporit al rezervelor de glucide. Organismul va traduce acest consum prin nevoia crescută de a mānca ceva dulce, sau chiar mai specific, prin nevoia de a consuma prăjituri sau ciocolată. Este foarte important ca īn aceste momente să consumaţi doar alimente şi remedii ce au gustul dulce natural şi să vă abţineţi de la cele care conţin zahăr alb. Zahărul inhibă asimilarea calciului īn organism, iar creierul este un mare consumator de calciu. Chiar dacă pe moment apare senzaţia unui randament mai crescut, după cāteva ore puterea de īnvăţare va scădea brusc.

Iată cāteva exemple de alimente dulci şi sănătoase:

• Īntr-o cană de lapte călduţ, puneţi miere, pulbere de lemn dulce, scorţişoară (toate după gust), eventual puţină cacao şi unt clarifiat. Persoanele predispuse la sinuzită este mai bine să nu consume acest aliment īn timpul sezonului rece.

• Cremă de ciocolată, preparată astfel: se iau două fructe de avocado suficient de bine coapte, se curăţă de coajă, li se īndepărtează sāmburele şi se pun īntr-un robot de bucătărie (sau blender) īmpreună cu două linguri de miere, două linguri de cacao, o lingură de unt clarifiat şi eventual migdale măcinate.

• Cremă obţinută din fructe oleaginoase (nuci, caju, migdale etc.), lăsate īn prealabil īn apă pentru 30-60 de minute şi apoi puse īn blender cu miere, apă şi puţină zeamă de lămāie.